10 Redenen waarom jongeren veel aan Mindfulness hebben!

Leestijd: 2 minuten en 5 seconden.

Zoals onze trainer Leontine regelmatig zegt: “Je leert op school heel veel over de buitenwereld, maar vrijwel niets over je binnenwereld.” De buitenwereld komt op allerlei manieren in een nano-seconde gemanipuleerd ons blikveld binnen. Mindfulness helpt kinderen en jongvolwassenen om bewuster te worden van hun binnenwereld en de buitenwereld zoals die werkelijk is. En onderzoek wijst uit: Mindfulness stimuleert diverse zaken, waaronder positiviteit en het maken van bewuste en daardoor gezonde keuzes.

  1. Het is niet de gebeurtenis waar we last van hebben, maar de gedachten erover!
    De grote kracht van Mindfulness is dat het een down to earth vaardigheid is, die je hiervan opmerkzaam maakt. Als je stress ervaart, komt dat negen van de tien keer omdat je nadenkt over het verleden of de toekomst. In het hier en nu is er dan meestal niets aan de hand. Uit grote onderzoeken blijkt dat veel gedachten negatief zijn èn regelmatig terugkomen. Dit doet iets met je mentale gezondheid. Met Mindfulness creëer je een leefstijl waarbij je leert gedachten op te merken en er anders mee om te gaan.
  2. Behalve actie, hebben we ook rustmomenten nodig.
    Dat is geen hogere wiskunde en toch ‘niksen’ we zelden. Gewoon een momentje rust inbouwen. Wie tegenwoordig met stress gerelateerde fysieke klachten naar de fysiotherapeut gaat, krijgt het advies om af en toe een kwartiertje te gaan liggen, zonder boek, tablet of smartphone. Met Mindfulness leer je opmerken dat je accu op raakt en oké te zijn daarmee. Het leert je ook om te doen wat voor jou op zo’n moment past (bijv. even liggen of een rondje door het bos).
  3. Geluk is belangrijk in het leven!
    In de naoorlogse jaren is iedereen hard gaan werken en vooral hard gaan rennen om de economie te laten draaien. Prima, maar we weten inmiddels dat blind nastreven van economische voorspoed een keerzijde heeft. Veel mensen, ook jongeren, hebben geen idee waar ze de hele dag naar toe rennen. Rennen (lees: ook het hoogst mogelijke nastreven qua studie en werk) zónder bewust te zijn van een doel, genereert depressieve gedachten, een onbestemd gevoel en stress. Als je regelmatig mediteert en afstemt op wat er op ‘dit moment’ gebeurt en wat er voor jou nú toe doet, levert dat helderheid op over wat er toe doet in jouw leven en dat helpt om gericht in actie te komen. Doen wat je echt belangrijk vindt genereert Geluk.
  4. Zien dat mensen goed en vriendelijk zijn.
    Onze wereld wordt gedomineerd door emotie en de media laten oneindig veel ellende zien. Je zou bijna gaan denken dat de emotie laten zegevieren, grof zijn tegen elkaar en bruut geweld gebruiken als we onze zin niet krijgen, de norm is. Vaak wordt onaardig zijn tegen een ander ingegeven doordat je eigenlijk ook heel onaardig bent tegenover jezelf, weinig zelfvertrouwen hebt, in een slachtofferrol hangt. Met Mindfulness leer je het goede te zien in jezelf en de ander. Het stimuleert goed voor jezelf zorgen en te vertrouwen in jezelf en de rest van de wereld. Je kijk op zaken verandert.
  5. Een hart dat liefheeft maakt stoffen aan die beschermen tegen infecties.
    Mindfulness stimuleert dus goed voor jezelf zorgen en dat ook doen voor degenen om je heen. Omdat je door de meditaties opmerkzamer wordt op je lichaam, heeft dit effect op je hele wezen, dus ook op je hart. Doe je dit met enige regelmaat, maak je er een nieuwe gewoonte van? Dan produceert je hart minder stresshormonen en meer hormonen die levenskrachtig maken, dan wanneer je negatief denkt en doet. Grote onderzoeken bewijzen: als je je hart opent, kom je vanzelf in emoties terecht die zowel je hersenfuncties als je lichaam positief beïnvloeden.
  6. Denken is een overschatte bezigheid.
    Als we een oplossing zoeken voor een probleem, kunnen we eindeloos piekeren en peinzen. Maar wat je veel beter kunt doen, is iets leuks ondernemen, of een lange wandeling maken langs het water of door het bos. Als je gewoon plezier maakt, dient de oplossing zich vaak vanzelf aan, vaak op een moment dat je het niet verwacht. Door te mediteren verandert (simpel gezegd) je brein qua samenstelling, zodat de oplossingen een soort van ‘naar je toe komen’. Klinkt misschien magisch, we weten niet precies hóe, maar het werkt!
  7. De kunst van het aandacht geven is belangrijk en kun je herontdekken.
    Eenvoudigweg genieten van eenvoudige alledaagse dingen zoals je boterham eten, een kop thee drinken, of een gezellig gesprek voeren met een vriend of vriendin; we zijn ons vaak niet eens bewust van hoe lekker of leuk dat eigenlijk is, omdat we met ons brein alweer een stapje verder zijn. Mindfulness helpt dit soort ‘simpele geluksmomenten’ weer op te merken; een heel eenvoudig maar effectieve manier van een geluk ervaren.
  8. Mindfulness helpt om te vertrouwen in het grotere geheel.
    We zijn vaak hele dagen het leven aan het regisseren. Er is dringende een urgentie om dingen naar onze hand te zetten. Dat is heel normaal, omdat ons brein de hele dag door ratelt en ons wijs maakt dat we in actie moeten komen. Zeker in tijden als deze dat het leven snel lijkt te gaan; er gebeurt veel dat we allemaal kunnen volgen via onze smartphones en tablets. Als je beslist niets te doen, tegen je eerste impuls (automatisch patroon) in, ontstaan spontane situaties. Het enige wat je hoeft te doen is stil te worden en ‘terug te gaan zitten’ om vervolgens aandachtig en nieuwsgierig te kijken naar wat zich ontvouwt. Het leven wordt er leuker door en een stuk meer ontspannen en relaxt.
  9. Als het tegenzit, is dat eigenlijk prima!
    Sterker nog; het is normaal en soms goed dat het leven even minder gaat. Het leven kent nu eenmaal ups en downs. Mindfulness helpt om mindere momenten te zien voor wat ze zijn, ze te ervaren, mentaal èn fysiek, en te accepteren dat het erbij hoort. Het groepsproces dat hoort bij de Mindfulnesstraining maakt dat je weet: jouw problemen zijn de problemen van een ander en vice versa. Onze problemen verbinden ons als mens met elkaar. Als kinderen en jongvolwassenen dit al vroeg snappen, dan kan hun leven er een stuk minder complex door worden. Ze weten: “Soms zit het mee, soms zit het tegen”.
  10. Onzekerheid hoort bij het leven, openlijk (kunnen) falen is krachtig.
    Een recent onderzoek toonde aan dat iedereen, ook de hoogste directeuren in het bedrijfsleven, faalangst kent. Veelgehoord is dat mensen erover piekeren en het gevoel hebben ieder moment ‘ontmaskerd’ te kunnen worden. We zijn ook bang dat we de enigen zijn die hiermee kampen. Hiermee gaat een heleboel tijd, maar ook talent en creativiteit, nodeloos verloren. Mindfulness helpt kinderen al vroeg te snappen dat het oké is als je denkt dat je iets niet kunt, dat het logisch is het om die reden spannend te vinden èn dat het slim is het tóch te doen. Het risico dat je ten overstaan van iedereen op je gezicht gaat, is oké en hoort erbij! Het is fijn als je ook al vroeg leert dat het 9 van de 10 keer goed afloopt en dat wanneer je het toch verprutst, je daar even last van hebt, maar dat de wereld vervolgens gewoon doordraait.

Wil jij als docent of ondersteuner aan de slag met Mindfulness op school? Er starten in oktober en november diverse basis- en vervolgtrainingen. Heb je contacturen met leerlingen als docent of als schoolmaatschappelijk werker of Remedial Teacher en heeft Mindfulness al een belangrijke rol in je leven? Dan is het wellicht waardevol voor je om mee te doen met onze lerarentraining. Deze staat weer gepland vanaf november a.s. Check onze website voor meer info.

2019-09-23T07:47:04+00:00 21 september, 2019|