6 feb 2020 Symposium ‘Veerkracht voor de Leerkracht – Zelfzorg voor de Zorgverlener’

Afgelopen donderdag waren Cecile en ik voor de tweede keer op de universiteit van Antwerpen voor het congres mindfulness en onderwijs. Onderwerp van de dag: ‘veerkracht voor de leerkracht en zelfzorg voor de zorgverlener’. Gastsprekers in het ochtendgedeelte waren Edel Maex – psychiater, Anne Speckens – hoogleraar psychiatrie Radboud Universiteit Nijmegen en Prof. dr. Filip Raes, KU Leuven.

In grote lijnen kwamen de volgende zaken aan bod:

  • Het zit in de blauwdruk van ons mensen om moeilijke dingen te willen vermijden.  Ook Edel Maex heeft dit als psychiater ervaren, tot hij vastliep. Als je moeilijke dingen durft aan te kijken, mentaal en fysiek, kunnen ze een plekje krijgen in je systeem. De mindfulness vaardigheid helpt je hierbij.
  • Niet alleen zorgen voor anderen, maar ook voor jezelf: waarom vinden leerkrachten en dokters dat zo moeilijk?  Daarover ging het verhaal van Anne Speckens. Ze liet onderzoeksmateriaal zien, waaruit blijkt dat het type mens dat graag goed voor anderen zorgt, dat wat minder goed kan voor zichzelf. Dit type mens is vaak toegewijd en gevoelig voor burn-out. Het is zaak om in ons werk het het evenwicht tussen energiegevers en -nemers te bewaken. Ook hiervoor leent mindfulness zich bij uitstek, omdat je beter leert aanvoelen waar je grenzen liggen.
  • Piekeren is een groot probleem onder jeugd. Deze conclusie wordt wereldwijd getrokken. Filip Raes onderzoekt met zijn team op de universiteit in Leuven het effect van mindfulness op het geluksgevoel van leerlingen op diverse middelbare scholen in Vlaanderen. Over enkele jaren zijn de effecten inzichtelijk.

Heel inspirerend waren ’s middags de workshops waarin collega’s uit het onderwijs vertelden over hun ervaringen met mindfulness op de basisschool en de middelbare school. We zijn met z’n allen zeer zeker op de goede weg. Er is nog veel te doen, maar wat er al is en de zichtbare effecten die dit oplevert; het is veelbelovend.

Diegenen uit het onderwijs in Nederland en Vlaanderen die mindfulness in hun leven gebruiken en met hun leerlingen (als (vak)docent of intern begeleider) aan de slag willen en/of een voortrekkersrol binnen de school ambiëren, kunnen bij ons op zaterdag 14 maart starten met de lerarentraining. Voorwaarden en overige info / aanmelden, je leest het hier.

2020-02-12T12:57:09+00:00 12 februari, 2020|