Interview met mindful docent Lieke!

Maandag 6 april 2020 had ik een kort interview met Lieke Sitaniapessy, docent Biologie en Zorg & Welzijn van het Valuascollege in Venlo. Zij heeft een mindfulness training gedaan in 2015. Tijdens het gesprek zitten we in de derde week van thuisonderwijs i.v.m. Covid-19.

Hoe gaat het met je, Lieke?
Ik vind het een uitdagende periode. Vandaag heb ik een goede dag, maar vorige week wist ik het soms echt even niet. Ik probeer mijn eigen lessen goed voor te bereiden en de leerlingen uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Daarnaast ben ik er natuurlijk voor mijn eigen kinderen thuis met het afstandsonderwijs (van de lagere school). Hoewel ik zelf dus docent ben in het VO, ben ik regelmatig onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Vooral voor de oudste die in groep 4 zit. Dat is wel een belangrijk jaar!

Ow.. ik hoor een perfectionistisch stemmetje..
(Lachend).. dat is er zeker, die kant neemt zelfs regelmatig de overhand. Net als vorige week, dan overvalt het me allemaal enorm. Toen kon ik ook echt even niet zien hoe ik eruit moest komen met een mindfulness oefening. Maar uiteindelijk merk ik dat er weer ruimte komt en ga ik aan de slag met een ademoefening tussendoor of ik doe een bodyscan, alleen of samen met mijn partner of kinderen.

Wat leuk, dat je dat thuis ook doorgeeft.. Vragen de kinderen ernaar?
Ja, vaak als ze naar bed gaan en ze liggen nog te stuiteren – ik heb twee jongens – , dan vragen ze: mam, kun je me even helpen ‘van de tenen naar het hoofd..’ En dikwijls ook met mijn partner; dan zijn we allebei druk geweest en is het lastig afschakelen. Dan zetten we een bodyscan meditatie op voor we gaan slapen en kunnen we de dag lekker rustig afsluiten.

Mediteer je regelmatig?
Ja, tegenwoordig wel. Dat heeft een jaar of vijf geduurd. Maar inmiddels zit het in mijn systeem. Ik kan vrijwel iedere keer terugkomen bij de mindfulle houding, ook al ben ik soms even ‘lost’ net als vorige week, uiteindelijk haak ik weer ergens aan. Dan doe ik een ademoefening en ga bewust zitten. Dus echt voelen hoe ik op de stoel zit; dat zijn kleine dingen die enorm helpen. Ook om door deze Corona periode heen te komen. Wat ik waardevol vind is dat ik goed mijn hoofd en hart kan voelen. Dat klinkt misschien gek, maar is voor mij heel belangrijk; zo voel ik wat ik nu eigenlijk ècht wil. Het helpt me om mijn plan te trekken; te doen wat ík belangrijk vind. Ik ben gericht op anderen. Voor ik het weet hou ik te weinig rekening met mijn eigen wensen.

Hoe helpt Mindfulness je nog meer?
Met het ademen komt de rust. Ik merk dat ik deze tijd wat dat betreft ook wel bijzonder vind; door de sociale isolatie is er geen voetbal (voor de kinderen op de zaterdagochtend). Ik moet ‘het met mezelf doen’, heb een lege sociale agenda! Mijn relatie is mede door Mindfulness verbeterd. Ik kan mezelf fysiek veel beter voelen. Daar helpt haptonomie ook bij. Mijn collega op school Anita (Vossen, die bij Mindfulonderwijs onder andere de module 3, lerarentraining deed) geeft Mindfulness les binnen onze vakgroep op school. Dat werkt inspirerend. Het helpt me, op het werk, maar ook thuis.

Mindfulness op school? Hoe ziet dat eruit?
Ik ben vaak ad hoc bezig. Doe wat ik moet doen. Soms merk je dan dat er wat anders nodig is. Als ik mindfulness inbreng, is dat altijd heel waardevol.

Wat doe je dan precies?
Afhankelijk van de situatie. Ik voel vanzelf wat nodig is. Soms gaat het gewoon om mijn eigen mindful houding, dus voelen en ademen. Soms doe ik samen met de leerlingen, voordat ze een proefwerk maken, een korte ademruimte. Ze staan er voor open en er verandert na de oefening iets in de groep. De leerlingen geven aan het fijn te vinden en voelen zich gezien.

[Het Valuas college neemt mentale gezondheid heel serieus, ze doen mee aan het initiatief gezonde school, waarmee ze vorig jaar een inspiratieprijs won. Lieke staat nu op de lijst van docenten om mee te doen met de volgende incompany training van mindfulonderwijs.]

Wat is de reden om mee te willen doen met de mindfulonderwijs training?
Ik vind het waardevol om samen met mijn collega’s van Zorg en Welzijn mee vorm te geven aan het Proeftuintje Gezonde School, dat volgend schooljaar gepland staat. We gaan dan met de leerlingen aan de slag in de lessen met positieve psychologie, yoga en mindfulness. Ik hoop dat onze school of de overkoepelende stichting dan taak-uren aan ons ter beschikking stelt om hier op een goede manier invulling aan te geven. Nu is het vaak zo dat wij docenten mindfulness vanuit onze eigen belangstelling en passie doorgeven aan de leerlingen. Daardoor komt het bij de vaste werkzaamheden en is het nog drukker om alles ingepast te krijgen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zou je nog iets willen zeggen tegen docenten die mindfulness overwegen?
Ga er mee aan de slag, voel wat het voor jou kan doen, tijd vinden voor en in jezelf. Voor mij heeft dat voor veel energie gezorgd. Dicht bij mezelf blijven, balans tussen hoofd en hart, inzicht in en doen dat wat ik belangrijk vind. Accepteren dat wat is ok is, gewoon omdat het is zoals het is, in het hier en nu.

Dankjewel Lieke, voor het inkijkje dat je gaf en je openheid!
Succes met je werkzaamheden en keep up the good work!

Jeanne Goossens

PS Heb je interesse om meer te weten over hoe onze online basis- of verdiepende trainingen eruit zien die starten na de meivakantie? Dan kun je inschrijven op ons webinar dat op dinsdag 21 april om 15.00 uur plaatsvindt. Meer info en inschrijven!

2020-04-10T13:34:28+00:00 9 april, 2020|