1. Maak bewust contact en neem niet automatisch afscheid van de leerlingen en collega’s. Maak oogcontact, raak hen aan (buiten de corona-tijd), wees echt ‘in’ die momenten aanwezig, vertraag ze een beetje.
  2. Als je naar je fiets of auto loopt, wees je dan bewust van het lopen, staan en wachten. Wordt het de auto, ga dan eerst even met je aandacht naar de ademhaling voordat je hem start. Blijf even zitten om te ademen voordat je uitstapt. Loop bewust naar je werk. Adem. Probeer inwendig te glimlachen. 
  3. Indien je werkt op de computer, kun je bewust vertragen. Voel het contact tussen de vingers en het toetsenbord van moment tot moment. Type alleen maar, en wees bij jezelf aanwezig, moment na moment.
  4. Neem een ademruimte tijdens je werk.
  5. Gebruik de schoolbel als anker om te ademen.
  6. Doe één ding tegelijk op het werk. Als je schrijft, schrijf je. Als je praat, praat je. Als je strekt, strek je… als je …. !
  7. Wanneer je op je werk loopt, doe dat dan niet zo snel. Loop bewust. Haast je niet, tenzij het moet. Als het moet, weet dan dat je je haast. Haast je dan bewust.
  8. Probeer ieder uur een minuut te stoppen en je van je ademhaling bewust te zijn. We verspillen op het werk veel meer tijd dan die paar minuten aan gedachten waarin we afdwalen. Gebruik deze mini-meditaties om je op het heden af te stemmen en alleen maar te zijn. Alles wat ervoor nodig is, is dat je eraan denkt. In het begin misschien lastig, maar het is een handvat om minder meegesleept te worden door de mallemolen van al het doen.