De verkrampende cultuur

verkrampende cultuurOnderwijzen lijkt soms een to do lijstje geworden. Leerlingen moeten overal succesvol in zijn en dat wordt uitgelezen in prestaties, opleidingsniveau. Een leerling zou altijd het beste uit zichzelf moeten halen door zich altijd in te spannen voor het beste en daarbij dienen we de realiteit zo ‘krachtig’ mogelijk te beïnvloeden.

De realiteit is echter ook gewoon de realiteit. Als we ’s ochtends de fiets pakken kunnen we niet beïnvloeden of het koud of warm is. Als het regent, dan regent het. In plaats van ons te verzetten tegen de regen is het heilzamer om te accepteren dat de situatie is zoals hij is.

Zo geldt het ook bij leerlingen. Sommige leerlingen zijn VMBO leerlingen, wat we ook doen. Die worden geen wetenschapper. Gelukkig niet, anders zouden ze jaren lang geforceerd op hun tenen lopen en naar iets streven dat ze nooit (willen/kunnen) zijn. Dé bron voor frustratie en ongeluk. Laten we ophouden met het beïnvloeden van de prestaties van leerlingen op een manier waarop we de capaciteiten die een leerling in essentie heeft niet zien. Het is voor niemand goed om dag in dag uit te pieken. Ook niet voor een leerling. Laten we hen omarmen en stimuleren in wie ze in diepste essentie zijn. Dat wil jij toch ook?

Leerlingen laten verkrampen is niet goed, net als bij jou. Hoe ver kun je immers lopen als je bij iedere inspanning elke spier in je lichaam aanspant? Niet ver, want na een tijd raak je verkrampt. Kijk maar eens hoe ontspannen professionele hardlopers rennen. Wanneer zij meer ontspannen zijn, lopen zij uiteindelijk meer kilometers.

Vraag jezelf eens af : wat is jouw drijfveer om altijd te moeten presteren in jouw rol in het onderwijs? Waar doe jij het allemaal voor? De fout die veel mensen maken, is dat ze hun prestaties koppelen aan hun eigenwaarde. Hoe dit alles anders kan leer je in de Mindfulonderwijs training.