Buiten de lijntjes kleuren? Ga je gang!

 

Docenten die onze trainingen volgen, treden buiten de platgetreden paden. Waar collega’s eerst de wenkbrauwen fronsen, ontstaat gaandeweg nieuwsgierigheid. Als ze merken dat leerlingen relaxt uit de klas komen, na een les bij hun ‘mindful collega’, willen ze toch ervaren hoe dat kan. Om vervolgens te concluderen dat Mindfulness niet zweverig is, maar dat er met down-to-earth technieken geleerd wordt aandachtig te zijn. Als Mindful docent leer je de kinderen dat het waardevol is je gevoel op te merken en er te laten zijn. Je leert ze rust in te bouwen en, dat wat er dan naar boven borrelt, op te merken. Op een hele speelse manier leren kinderen zo naar zichzelf te luisteren.

“Ik ben me bewuster van mijn eigen keuze / handelen.”

Wil jij Mindfulness in de klas gebruiken in het nieuwe schooljaar? Wil jij leerlingen hun binnenwereld laten ervaren (lees: rust), zodat ze in de juiste richting kunnen bewegen (lees: actie)! Na onze lerarentraining kun jij deze vaardigheid, die voor de leerlingen fundamentele veranderingen oplevert, zelf realiseren in je klas! We beginnen nog vóór de zomervakantie, op zaterdag 1 en 8 juni a.s. met de nieuwe lerarenopleiding. De overige bijeenkomsten vinden plaats na de zomervakantie! Er zijn maximaal 12 plekken beschikbaar.

Inschrijven kan nu! Mindfulonderwijs lerarentraining

Buiten de lijntjes kleur-oefening
Juist als het druk is, zo vlak voor de vakantie, ook nog vrije tijd spenderen aan een training, die je wel graag wilt volgen, maar die niet strikt noodzakelijk is? Je zult wellicht zeggen: “hmm.. ik denk het niet”.

Dat snappen we helemaal. We helpen je alleen graag om op te merken wat er nu gebeurt. Let op: het vergt wel enig ‘buiten-de-lijntjes-kleuren’. Here we go: Je krijgt een gedachte (“ik vind het waardevol, Mindfulness in de klas, maar… extra tijd spenderen?, ik heb het al vreselijk druk zo vlak voor de zomervakantie.. moet ik ook nog goedkeuring gaan regelen, gedoe..”). Door deze gedachte ervaar je wellicht een emotie (onrust, spanning) en daarbij komt een ongemakkelijk fysiek gevoel (in je hoofd, keel, buik of borst). Het helpt om de gedachte, de emotie en het fysieke gevoel, op te merken. Mindfulness nodigt uit dit ongemak dat allemaal voortkomt uit de gedachten: “minder vrije tijd” of, “bleh, ik moet al zoveel”, er gewoon te laten zijn. Het enige wat je nog kunt doen is opmerken wat er vervolgens nog verandert aan alle sensaties die je ervaart. Of je ademhaling wellicht ergens voelbaar is en of die verandert door die gedachten. Ook, of zelfs juíst, als je dit als niet prettig ervaart. Het bewust aandacht hebben en blijven bij minder prettige ervaringen, leidt dikwijls naar datgene dat je werkelijk belangrijk vindt; bijvoorbeeld zinvoller werk, minder stress of een versterkte band met je leerlingen.

 

“Mindfulness sluit goed aan op onze schoolprincipes. In een positieve leeromgeving kunnen leerlingen beter samenwerken; reflecteren; zorgen voor zichzelf en anderen; omgaan met -en accepteren van- verschillen en geconcentreerd werken.”

 

2019-05-31T11:54:17+00:00 13 mei, 2019|