De blaadjes vallen.. ook dát is een gedachte!

Leestijd: 56 seconden

Vanmorgen tijdens mijn wekelijkse rondje op de mountainbike zei een van de andere meiden: “Ik heb de laatste jaren last van depressieve gedachten als de blaadjes gaan vallen!” Haar man, idem. Ze had ook al nagedacht over hoe dat kwam. “Ik maak geen ruimte meer om te voelen. Ik ren maar door!”

Het lijkt er niet alleen op, steeds meer mensen hébben last van najaarsdepressies. Dat heeft ondermeer te maken met onze overvolle agenda’s en hoofden. Wat kun je doen?

1. energie-boostende dingen voorrang geven in je vrije tijd
2. aandacht richten en meer bewust worden van je adem en van je lichaam als geheel

Ais je dit laatste doet, kom je er achter hoe ontzettend veel gedachten er op een dag, zelfs binnen een minuut, voorbij komen. In het kader van de najaarsdepressies is het waardevol om je te realiseren dat óók ‘negatieve’ gedachten, gewoon ‘andere’ gedachten zijn!

Leerlingen worstelen ook met gedachten die niet helpend zijn. Hoe gaaf is het, als ze op school leren en ervaren dat gedachten geen waarheden zijn, maar fantasie, zich vrijwel altijd in het verleden of in de toekomst afspelend. Stress ontstaat meestal niet door gebeurtenissen; ze ontstaat door onze overtuigingen en terugkerende gedachten over gebeurtenissen. Als je gedachten kunt opmerken en kunt zien voor wat ze zijn, heeft dat een enorme impact op de kwaliteit van je leven! Dat is ondermeer waar we over praten als we zeggen dat je met Mindfulness een fundament legt. 

Onze verdiepende en lerarentrainingen beginnen weer in november. Leer met onze doorgaande methode voor PO en VO, hoe je Mindfulness heel praktisch inzet, leer ermee spelen. Leer het normaal te vinden om rust in te bouwen met je leerlingen en merk wat dat jou en hen oplevert. Een heel fijne bijkomstigheid; je wordt zo steeds vaardiger in je eigen mindfulnessbeoefening.
In de verdiepende module leer je over het jaag-, gevaar- en zorgsysteem en wat dit doet met je brein en hoe het  stress oplevert. Je gaat aan de slag om concreet te ervaren hoe je de dingen die nu nog last zijn ‘morgen’ meer mindful kunt aanpakken. Je oefent met mindful communicatie en leert vriendelijker om te gaan met jezelf. Je kunt deze training volgen na onze basistraining of na een elders gevolgde 8 weekse basis mindfulnesstraining.
Wil je meer weten of interesse in een vrijblijvende kennismaking? Neem gerust contact op!
2019-10-29T16:43:53+00:00 29 oktober, 2019|