In gesprek met Cecile en Jeanne

Toen we ons webinar voorbereidden hadden we contact met Kim Hendriks. Zij heeft ons een beetje op weg geholpen, waarvoor dank! Eén van de dingen die we zeker ook moesten doen was wat meer van ons zelf laten zien. Dus bij deze een aantal vragen aan Cecile en Jeanne, eigenaar van Mindfulonderwijs.

 

Goeiemorgen Cecile,

  1. Wanneer kwam je met mindfulness in aanraking?

Meditatie kwam op mijn pad toen we gingen verhuizen naar de VS. Ik was in die tijd moe van het combineren van een drukke baan, 4 kinderen, vrijwilligers werk en een internationale verhuizing. Ik kon nog maar slecht voelen wat ik echt wilde. Toen heeft een coach mij geadviseerd een meditatiecursus te doen. Dit bracht rust in hoofd en lijf. Een paar jaar later kruiste mijn pad dat van Jeanne en ben ik begonnen bij Mindfulonderwijs. Om echt te kunnen snappen wat het is heb ik een Mindfulness training gevolgd… en toen was ik ‘om’. 

  1. Wat heeft het jou vooral gebracht? (Privé / zakelijk?)

Ik merk dat door de Mindfulness ik minder piekergedachten heb. (Ik dacht dat ik helemaal niet piekerde…). Ik voel mijn lijf en emoties beter en maak vanuit daar andere keuzes dan als ik alleen mijn rationele zelf zou volgen. Vanuit daar zie ik dat er meer wegen te bewandelen zijn in het leven en kan ik bewuster kiezen.

  1. Wat maakt het werk voor Mindfulonderwijs belangrijk voor jou? 

Werken voor Mindfulonderwijs geeft het gevoel dat we mentale gezondheid op de kaart gaan zetten voor alle leerlingen in Nederland. Daarnaast is de keuze voor het eigen ondernemerschap op dit moment ook een bewuste omdat ik dan de vrijheid voel om mijn eigen tijd in te delen en er ook te kunnen zijn voor mijn eigen vier kinderen wanneer ik dat belangrijk vind. In het kader van “Walk the talk…. “

  1. Wat is jouw èchte, èchte missie en waar komt die vandaan? Hoe verbindt deze missie zich vanuit het verleden met de toekomst?

Pfff.. daar moet ik nog wel eens een paar keer voor gaan zitten…. ik ben niet zo van de grote dromen of verwachtingen. Nu doen waar ik rust in vind is goed.

  1. Waar hoop je over vijf jaar met mindfulonderwijs te staan?

Dat er een gezonde organisatie staat die samen met veel trainers heel veel docenten opleiden en mindful laten samenwerken. Zodat er een gewoonte ontstaan bij docenten en leerlingen om op een mindful, mentaal gezonde manier in het leven te kunnen staan.

  1. Je bent bijna klaar met de trainersopleiding bij het centrum voor mindfulness in de Radboud universiteit. Wat heeft deze opleiding jou het meeste opgeleverd en waarom? 

Veel inzicht in waarom het werkt, Mindfulness. En het verstevigen van mijn eigen meditatie beoefening. Ik zei laatst tegen een trainer: “Het blijft een uitdaging om elke keer weer die stomme oefeningen te blijven doen, ook voor ons als trainers”. Het is net als de sportschool of leren piano spelen, niet altijd leuk, maar wel nodig om het onder de knie te krijgen en de vruchten ervan te plukken. Want de vruchten zijn er zeker!” Mindfulness is geen quick fix, je moet er wat voor doen om je mentaal sterker te voelen. 

  1. Heb je nog een boodschap voor de lezers?

Mindfulness is met name een tool die je leert door te ervaren. Dus probeer het gewoons eens een aantal weken serieus en met aandacht!

 

Hoi Jeanne,

  1. Wanneer kwam je met mindfulness in aanraking?

Eind 2013. Ik werkte nog als loopbaancoach en sprak een goede kennis. Omdat ze veel piekerde, maakte ik haar attent op mindfulness. Toen zij de training wilde gaan volgen, besloot ik mee te gaan. Leek me leuk.

  1. Wat heeft het jou vooral gebracht? (Privé / zakelijk?)

Veel meer dan ‘leuk’! Ik dacht dat ik zelf wèl in het hier en nu leefde, omdat persoonlijke ontwikkeling belangrijk onderdeel is van wie ik ben en ik het gebruikte voor mijn werk. Maar ik zat óók de hele dag in mijn hoofd. Door de lichaamsbewustzijnsoefeningen en het mediteren kwam ik erachter hoe vaak ik nadacht over dingen die waren gebeurd of stonden te gebeuren, en ook weer nadacht over wat ik dacht. Bizar om op te merken. Ik zat gewoon de helft van mijn leven in een soort ‘schemerwereld’ die niet bestaat.. of ja, alleen in mijn gedachten. 

Kunnen mediteren (dat is voor de duidelijkheid níet zónder gedachten zijn), weten hoe dat moet, op de momenten dat je het druk hebt, is voor mij inmiddels van levensbelang. Zo voelt het. Zakelijk heeft het me gebracht dat ik nadat ik de mindfulness trainersopleiding heb afgerond, de 8 weekse MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) groepstraining ben gaan geven aan allerlei mensen met stressklachten, vaak als aanvulling op een coachingstraject. Vervolgens wilde ik de stap naar het onderwijs maken; dat voelde logisch.

  1. Wat heeft het nog meer gebracht?

Ik heb best pittige uitdagingen gehad de voorbije jaren; een burn-out, of eigenlijk twee. Kleinere uitdagingen kunnen, als je niet mindful bent, heel groot voelen. Ik heb een gezin met drie pubers en een partner met een drukke baan. In de hectiek van alledag doe ik mijn best om de fysieke verbinding met mezelf en de mensen van wie ik houd te blijven ervaren. Ik vind dat belangrijk. Doordat ik op iedere doordeweekse dag een half uur mediteer, lekker ‘s ochtends vroeg om half 6 als het huis nog helemaal stil is, lever ik voor mijn gevoel een belangrijke bijdrage daaraan. Het voelt als goed zorgen voor mezelf. Bovendien helpt mindfulness me, en dat vind ik ook belangrijk, om positieve verbinding te kunnen ervaren met de mensen wiens gedrag ik lastig vind. Te zien dat we eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Tot slot heeft het me ook geleerd me over te geven aan en te vertrouwen op iets groters; we kunnen simpelweg niet bedenken wat goed voor ons is. Een situatie die rot voelt kan achteraf heel waardevol zijn. Dan is het kwestie van -ook weer- vertrouwen en accepteren; niet passief, maar juist een bewuste keuze.

  1. Wat maakt het werk voor Mindfulonderwijs belangrijk voor jou?

Ik doe dát waarvan ik voel dat ik het moet doen! Dat het zo bedoeld is. En ik doe het meestal de dingen die ik leuk vind om te doen. Dat is de nummer 1 werkafspraak (van de 10) die Cecile en ik hebben gemaakt toen we startten met onze BV (Mindfulorganisatie). Wat natuurlijk niet zegt dat ik nooit een baaldag heb. Maar meestal word ik er blij van en heb ik het gevoel dat het precies is zoals het zijn moet. Ook als ik ergens van baal of  iets spannend vind, dat hoort er bij!

  1. Wat is jouw èchte, èchte missie en waar komt die vandaan? Hoe verbindt deze missie zich vanuit het verleden met de toekomst?

Plezier maken en vanuit liefde leven. Bovendien merk ik dat wanneer ik hier op focus, vanzelf de leuke dingen op mijn pad komen, dat ik mijn talenten als vanzelf kan gebruiken en daar word ik blij van. Dan is het cirkeltje rond. Ik weet niet waar die missie vandaan komt, ik denk gewoon dat ie er altijd al was. Ik was als kind al zo’n blije enthousiasteling! Ook gevoelig en stil trouwens.

  1. Waar hoop je over vijf jaar met mindfulonderwijs te staan?

Het zou gaaf zijn als meer en meer scholen met onze hulp een ‘mindfulschool’ besluiten te zijn. Dat betekent vooral dat directies mentale gezondheid op de kaart zetten en mindfulness zien voor wat het is: een down to earth life-skill en net zo hard nodig als fysieke beweging en tanden poetsen. Er is een positieve trend merkbaar en ik hoop dat die doorzet. 

  1. Doe je nog iets met je eigen bedrijf? 

Ik ben met loopbaan- en managementcoaching en ook met het zelf geven van groepstrainingen gestopt. Ik was er ook even klaar mee. Merk nu wel dat het weer begint te ‘kriebelen’, met name het coachen en begeleiden. Mindfulness is een basis en niet meer weg te denken, maar ik heb nog meer waardevolle dingen in mijn toolbox; hoe werk je vanuit je talent en volgens je kernwaarden; geweldig om mee bezig te zijn. Ik sluit niet uit dat ik die in de toekomst ga combineren binnen en voor Mindfulonderwijs.

  1. Heb je nog een boodschap voor de lezers? 

Ga vooral, als je twijfelt of je het nodig hebt, een mindfulness training doen. Ik heb nog nooit, -oprecht- nog nooit, iemand gesproken voor wie dat niet een ‘Aha-erlebnis’ was. En het wordt alleen maar beter als je er mee bezig blijft. Natuurlijk hoop ik dan dat je dat bij ons gaat doen, zodat we Mindfulonderwijs kunnen laten renderen en kunnen blijven ontwikkelen richting een toekomst waarin kinderen het verschil maken, omdat ze weten hoe ze, los van alle wereldse uitdagingen, dicht bij zichzelf kunnen blijven.

 

2020-04-17T11:55:35+00:00 16 april, 2020|