“Juf, kun je mij nog zo’n stille oefening sturen?”

Dit is een interview met Selma Heldens. Selma volgde in het najaar van 2019 onze module 3, de lerarentraining. Zij is mentor en docente Levensbeschouwing en geeft drie dagen les op het Udens College (Uden, Noord-Brabant) aan leerlingen van het brug-, 2e en 3e leerjaar.

Hoi Selma, hoe is het jou vergaan in de coronatijd? 

Ik vond het lastig. ‘k Ben vrij snel nadat de crisis begon yoga-tv gaan doen, in het begin vaak, later minder vaak, terwijl ik het achteraf toen eigenlijk wel nodig had. Ik heb me verveeld, voelde me soms niet gehoord door school. Ik was ook gefrustreerd omdat ik mijn vak niet kon uitvoeren. Ik had wel leerlingcontact, maar dat was heel beperkt. Ik geef levensbeschouwing en ik vond het moeilijk dat we juist op een moment dat het zo relevant was, geen mogelijkheden hadden om de leerlingen te helpen. Uiteindelijk ben ik, vanuit die gedachte en omdat ik dat gewend was van de lerarentraining, meditaties gaan inspreken en heb die opgestuurd naar de leerlingen. Ik ben heel blij dat school weer van start is gegaan. 

 

Heb je in deze tijd iets gehad aan je eigen mindfulness-ervaring? Dat je bijvoorbeeld bewust was van de minder positieve gedachten en stressreacties die je hierboven beschrijft? 

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed of ik mindfulness in deze periode veel heb gebruikt. 

 

Mediteer je regelmatig thuis?

Voordat ik ga slapen doe ik regelmatig een bodyscan en mijn kinderen vragen bijna elke avond om een meditatie (12 en 16 jaar). Dan doe ik er 1 en mediteer ik meteen met ze mee.

 

Hoe gaat de opstart van het nieuwe schooljaar tot dusver?

Deze week kregen we eerst veel informatie over hoe we het moeten aanpakken in de lessen met de nieuwe corona-regels. Heel veel, ik ben nogal chaotisch, dus dat vond ik pittig. Daarna startten de eerste mentorlessen en gisteren weer mijn eerste eigen lesjes gedraaid, dat was zo fijn!

 

Wat was de reden dat je de lerarentraining bent gaan doen?

Ik heb zelf ooit een MBSR (8 weekse basistraining gericht op stressreductie) gedaan en wilde ook gaan mediteren met de leerlingen, omdat ik erin geloof. Maar in de praktijk vond ik het lastig; ik klooide maar wat aan en voelde me onzeker. 

 

Is er iets veranderd sinds je de lerarentraining hebt gedaan?

Heel veel. Nu ik de training heb gedaan ervaar ik dat het heel fijn is om te mediteren met de leerlingen. Ik ervaar een gevoel als: “Wat kan ik dit goed.” De rust die ik ervaar, breng ik duidelijk over op de leerlingen. Die zie ik ook rustig worden. Er is dus meer vertrouwen en meer rust, waar ik voorheen twijfelde en mijn zelfkritische gedachten serieus nam; dan dacht ik bijvoorbeeld te zien dat leerlingen de meditatie stom vonden. Ik durf nu stiltes te laten vallen en merk mijn eigen ondermijnende gedachten op. Als er iets gebeurd wat ik minder prettig vind, wanneer de klas onrustig is, denk ik nu: “Oh ja, dit voelt onrustig”. En dan is dat oké en kan ik gewoon verder waar ik was gebleven. Leuk als leerlingen dingen zeggen als: ‘Wat heb je een fijne stem, juf.’ Ik voel heel duidelijk dat het klopt; dat dit mijn richting is nu en de komende jaren.. 

 

Wat doe je nu nog meer anders dan voor de training? 

Ik neem regelmatig een ademruimte tussen mijn werk door. Je leeft als docent ‘op de zoemer’. Soms loop ik de hele dag achter de feiten aan; ik ben nogal chaotisch en vind organiseren moeilijk, dus dan ben ik iets vergeten, of moet er nog iets gekopieerd worden, zit ik in het verkeerde lokaal of de leerlingen komen niet.. Dan neem ik een ademruimte; “Oké”, zeg ik dan tegen mezelf: “wat voel ik nou, wat doe ik nou?!” Dat helpt me. Ik begin gewoon opnieuw.  Verder.. Ik straal wellicht niet uit wat mensen verwachten bij ‘mindfulness’; ik heb het hart op de tong, ren soms rond als een kip zonder kop. Laten we zeggen dat ik vrij actief ben in praten en doen, maar ik ervaar sinds de training meer rust in gesprekken. Ik kan mentaal een stapje terug zetten, kan bewust stil zijn, hoef niet meteen te reageren. En ik parkeer situaties waarvan ik vroeger in paniek raakte.

 

Wat heeft de lerarentraining jou persoonlijk gebracht?

Privé vind ik het lastiger om afstand te nemen. Maar, als ik er even over nadenk, ik heb wel iets minder snel een oordeel over mijn huisgenoten en ik hoef niet altijd mijn mening te geven als we het niet eens zijn.

 

Wat denk je dat het jouw leerlingen heeft opgeleverd dat jij de training hebt gedaan?

Ow, dat is moeilijk. [Maar, als ze even nadenkt.] .. De eerste keren dat ik een stilte-oefening deed, voelde ongemakkelijk. Maar als pubers leren om op zichzelf gericht te kunnen zijn, terwijl je in een groep leeftijdsgenoten bent, is dat waardevol. Dat laat ik ze ervaren. In de coronatijd heb ik meditaties ingesproken en opgestuurd. Iets wat paste bij dat moment in het verloop van de crisis. Ik heb daar hartverwarmende reacties op gehad. “Dankjewel juf, ik moest aan mijn oma die is overleden denken, dat was fijn”. In de meivakantie had ik mezelf even vrijaf gegeven en toen kreeg ik een mail van de jongen in de klas die altijd heel druk is en tijdens het mediteren liever een ommetje maakte. Uitgerekend hij schreef me: “Juf, kun je mij nog zo’n stille oefening sturen, want mijn moeder en ik hebben ze allemaal gedaan”. Ik zat echt met open mond op mijn bed die mail te lezen en heb mijn hele gezin geroepen om het te delen.

En toen we na de eerste lockdown weer met kleine groepjes terug in de klas waren, was het eerste wat ze vroegen een stille oefening. Ik had gelukkig iets voorbereid. Zat ik daar met acht jongens het lesschema zo te organiseren -er moest ook iets ingeleverd worden- dat er toch nog tijd was voor die waterval-oefening van 10 minuten. Ik vind dat mooi; jongens willen niet alleen maar voetballen.

Vorig jaar hadden de leerlingen verplichte Mindfit*) lessen, zoals wij dat noemen, een 8 weken aanbod dat valt onder persoonlijke ontwikkeling: een combinatie van gelukskunde en kennismaken met mindfulness. Je moet denken aan oefeningen in aandacht, spelletjes, oefeningen in zelfvertrouwen. En nu is er een aantal leerlingen uit die groep die mindfulness nu als keuzevak hebben genomen. 

 

Wat zijn reacties van collega’s?/Hoe gaat de school ermee om? Wat vinden ze ervan dat jij dit doet?

Eigenlijk weten ze het niet. Iedereen doet gewoon zijn eigen ding. Mijn directe collega, ook docente levensbeschouwing, heeft ook helemaal niets met mindfulness. Maar ze respecteert mij en ik haar.

 

Denk je dat collega’s iets kunnen hebben aan de module 1/basistraining in het kader van stressreductie en duurzame inzetbaarheid, en bijvoorbeeld om nieuwsgieriger te leren kijken naar hun eigen gedrag en dat van leerlingen? 

Volgens mij heeft onze school daar nooit over nagedacht, maar ik denk dat het zeker een goed idee zou zijn.

 

Wat zou je docenten willen meegeven die twijfelen over mindfulness of zelfs over het doen van de lerarentraining? 

Toen ik op jullie site las wat de training inhield, voelde dat direct veilig. En zo was het ook in de praktijk. De groep leerde van elkaar en met elkaar. Ik zat na elke bijeenkomst geïnspireerd, met een gevoel van passie en blijdschap in de auto terug naar huis. Ik was intens gelukkig met deze training. Ik heb door de jaren heen zoveel trainingen en workshops gedaan (ging soms met een rotgevoel terug naar huis, niks aan gehad). Dat was nu heel anders. Ik ben heel dankbaar. De training heeft me zoveel zelfvertrouwen gegeven. Het is niet vervelend bedoeld, maar bij alle faalangst- en examenvreestrainingen die ik geef, denk ik nu: laten we in plaats daarvan alsjeblieft mindfulness doen. Mindfulness raakt aan alles; je ontwikkelt iets belangrijks in de basis van kinderen. Je hoeft er niet voor gediagnosticeerd te worden en het helpt ons allemaal verder. 

Dankjewel Selma voor je openheid en inspirerende verhaal.

Op zaterdag 3 oktober start een nieuwe lerarentraining in Bilthoven. Heb je interesse? Meer info en aanmelden doe je hier

2020-09-03T09:42:19+00:00 3 september, 2020|