(Leestijd: plm. 2 min. 46 seconden)

Graag laten we je kennismaken met Joyce, een van onze trainers die meer kan vertellen over hoe een online mindfulness training in zijn werk gaat.

Hoi Joyce,

Jij hebt inmiddels een aantal trainingen online via zoom voor ons verzorgd. Voorlopig blijven we online werken i.v.m. de pandemie. Onze mindfulness trainingen online geven… wie had dat ooit gedacht? Leuk om van jou te horen hoe de online training gaat en hoe deze anders is dan de reguliere training. 

  • Een korte kennismaking met jou, Joyce; hoewel je inmiddels perfect Nederlands spreekt.. heb je een onmiskenbaar Amerikaans accent. Waar kom je oorspronkelijk vandaan en wanneer ben je in Nederland beland?

Ik woonde in de VS, New Jersey en ben begin jaren ‘80 naar Nederland gekomen.

  • Hoe ben jij ooit met mindfulness in aanraking gekomen en wat heeft je vooral gegrepen?

Op mijn middelbare school werd TM (transcendente meditatie*)) aangeboden. Door de jaren heen mediteerde ik soms wel en soms een hele tijd niet. Het omslagpunt om in mijn leven serieus aan de slag te willen met mindfulness kwam door een privé situatie die veel impact op me had. Een jaar of 16 geleden stond ik in de keuken met mijn rug naar de deur. Mijn zoon, toen 12 jaar, kwam thuis van school en vroeg me wat we die avond aten. Ik antwoordde, maar bleef doorgaan met wat ik aan het doen was (ik geloof een boodschappenlijstje maken) zonder op te kijken en hoorde na een minuut of vijf ineens de deur dichtvallen. Toen schrok ik letterlijk ‘wakker’. Ik realiseerde me, dat hij al die tijd in de deuropening had gestaan.

  • Wauw Joyce, wat een mooi verhaal. Hoe ging het verder?

Ik had toevallig contact met een vriendin van vroeger en zij was net met meditatietraining bezig. Hoe meer ik me erin verdiepte hoe meer het besef kwam dat iedereen baat kan hebben bij mindfulness. Ik sta door mindfulness gemakkelijker in het leven, die ervaring gun ik anderen ook. Tussen 2009 – 2010 deed ik de trainersopleiding. Mindfulness past ook bij me, omdat het twee dingen combineert die ik interessant vind; psychologie en meditatie.

  • Wat was de reden om te gaan werken voor mindfulonderwijs?

Heel toevallig.. door Mindfulonderwijs trainer Anja die ik al kende. Zij was een trainingsavond ziek en op zoek naar vervanging; ze belde mij en zo ben ik er ingerold. Ik had al eerder een specialisatie gedaan bij Mindfulschools. Ik werk mijn hele leven al met kleine kinderen, ook in de zorgverlening, meer aan de kant van de ouders. Ik was nieuwsgierig naar hoe je dit op school kunt toepassen, overtuigd dat kinderen en hun ouders hier baat bij zouden hebben.Tijdens mijn werk op de Hogeschool Utrecht ben ik les gaan geven bij de minor “Mindful Communiceren”.

  • Wat vind je van het geven van de online trainingen? Wat is anders dan bij de live bijeenkomsten?.. Wat merk je op bij de deelnemers?

Ja, het is anders. In het begin ervoer ik veel weerstand bij mezelf.. “Mindfuless training online..  hoe dan?” Maar ik had meerdere lopende live trainingen en je kunt niet alles uit je handen laten vallen. Uiteindelijk is het me erg meegevallen. Ja, er vallen dingen weg, maar voor sommige mensen maakt het de training ook toegankelijker, makkelijker. Ze hoeven niet te reizen. In de reflectieverslagen lees ik ook dat het in de anonimiteit van thuis misschien zelfs wel makkelijker is om de verbondenheid met anderen te voelen is. Ik heb het gevoel dat er bijna meer gedeeld wordt, dan in een live training. Veel mensen ervaren in een live training ‘ruis’; de onrust of de ruimte die anderen innemen kan het soms lastig maken om zelf te ‘landen’. Dat is minder aan de orde in een online training. Deelnemers praten minder door elkaar heen. Rust wordt zo vanzelf ingebouwd. O ja, en het is natuurlijk heel grappig als je in de groep mensen hebt uit Groningen, Den Haag, Winterswijk, Venlo, alle windstreken van Nederland.. en ook uit Vlaanderen, België.

  • Een andere vraag.. Is er veel verschil tussen het geven van module 1 of module 2? Zo ja, wat is het verschil?

Module 1 is kennismaken en de basis aanleren. Module 2 is de verdieping en verder gaan met je eigen mindfulness beoefening. Ook gaan docenten bewuster zien dat mindfulness in de klas vooral gaat om ‘modellen’/voor-leven. Dus over zelf mindfulness toepassen in je eigen leven, ook op school, juist in contact met de leerlingen, juist ook als de situatie even helemaal niet zo mindful is of voelt. En de leraren worden uitgenodigd om spelenderwijs korte mindfulness momenten / oefeningen te doen met de leerlingen om te kijken hoe dat is. Ze delen enthousiast hun bevindingen met elkaar en brengen elkaar ook op ideeën.

  • Mocht iemand denken: ik wil wel graag, maar ik vind mindfulness niks om online te volgen.. wat zou je willen zeggen?

Ik zou eerst zeggen dat ik begrip heb voor het standpunt omdat ik aanvankelijk ook weerstand had. We moeten op dit moment al zoveel digitaal doen. We (of althans ik) hunkeren naar ‘echt’ contact. Het mooie voor mij was om te merken dat dat ook online mogelijk is. Ik zou iedereen uitnodigen om te proberen de weerstand even te parkeren en met nieuwsgierigheid te ervaren wat het brengt. Echt contact is heus mogelijk via de computer en gezien dat die computer zo’n centrale rol inneemt in onze levens biedt het ook een kans een nieuwe, misschien positievere verhouding tot het medium te ontwikkelen.

  • Wat is het grappigste of wat was er verder positief aan de online trainingen?

Een poes op het toetsenbord! Dat is natuurlijk grappig, die kat bleef er vervolgens bij zitten als mede-deelnemer in de training. Een andere deelnemer was alleen thuis en had een ziek kind dat ze graag even wilde instoppen; het was geen probleem om samen met de groep een pauze in te lassen.. Eén deelnemer was als bezoeker bij haar dochter die in het ziekenhuis lag en kon op een rustige plek in het ziekenhuis toch gewoon deelnemen aan de training. En natuurlijk alle deelnemers die met Covid gerelateerde klachten er niet live bij hadden kunnen zijn.. er hoeven door de online trainingen minder bijeenkomsten gemist te worden.

Thanks Joyce voor alle inspiratie! Erg leuk om je te spreken!

*) Het doel van Transcendente meditatie is een toestand ervaren van zuiver jezelf zijn, waar de geest volledig in stilte is, zonder gedachten, en toch volledig alert.

Overweeg je een online mindfulness training speciaal voor docenten bij ons? Op 12 januari gaan we weer van start. Meer info en aanmelden hier!