Jij wil mindfulness op school. Je collega (nog) niet.

[Leestijd plm. 1 min. 6 seconden]

“Ik geloof niet in mindfulness!”
In de vakantietijd liepen twee vrouwen van middelbare leeftijd in slenterdraf mijn huis voorbij. Zonnetje hoog aan de hemel, een warme zomerbries. Bij het reclamebord van Mindfulonderwijs in mijn voortuin hielden ze hun pas in, om zich vervolgens om te draaien en nog ’s uitgebreider te kijken. Ik liep net met mijn boodschappentas voorbij toen ik één van beiden hoorde zeggen:.. “Hmm.. daar geloof ik dus niet in.” Ik voelde me een momentje ongemakkelijk om vervolgens te concluderen dat het eigenlijk heel mooi is, deze reactie.. Uiteraard geldt ook hier het vrijheid, blijheid principe; niet iedereen hoeft iets met mindfulness in het onderwijs. Maar wij hebben wel een gepaste vraag bij dit soort opmerkingen: “.. Als je er zo’n uitgesproken idee over hebt, wat ís dan volgens jou mindfulness in het onderwijs? Wat denk jij dat het inhoudt?” Die vraag blijkt soms moeilijk te beantwoorden.

Het zou zo maar kunnen dat:
* je door de training leert met een frisse blik naar leerlingen en collega’s te kijken
* je leert leerlingen te herkennen voor wie ze werkelijk zijn
* het na een tijdje lukt wat minder te oordelen over jezelf als docent
* het je lukt om meer te luisteren met je volle aandacht
* jij je meer bewust wordt van je emoties en die van je leerlingen
* het je lukt minder impulsief te reageren naar je leerling

Jij wilt mindfulness, je collega’s niet allemaal
Geloof jij in de voordelen van mindfulness op school en wil jij er graag mee aan de slag, maar je collega’s niet (allemaal)? De meeste scholen die een incompany training organiseren maken gewoon een begin met de groep docenten die er wèl wat mee wil. In onze trainingen kunnen docenten(teams) ervaren wat mindfulness is en het leren toepassen voor zichzelf (module 1 en 2) en voor de leerlingen (module 3). Vaak komt er na verloop van tijd een tweede training waarin collegadocenten zich inschrijven; geïnspireerd door de positieve geluiden van de eerste groep.

Wat de wetenschap zegt

Mindfulness op school heeft effect, bewijst een recent onderzoek aan de universiteit van Exeter in Groot-Brittannië. De helft van 522 leerlingen van middelbare scholen tussen de 12 en 16 jaar deed mee aan een mindfulness programma en de andere helft niet. Na afloop bleek de groep die mindfulness had gehad minder depressieve gevoelens te hebben, een lager stressniveau en een groter welbevinden dan de groep die het normale lesprogramma had gevolgd. De effecten waren er ook na drie maanden nog. Uit andere onderzoeken, zoals van Charlotte Zenner is gebleken dat mindfulness in het onderwijs vooral effect heeft op de prestaties van kinderen. Lisa Flook onderzocht de mindfulness effecten bij leraren. Daaruit bleek dat deze groep minder stress in de klas had en genuanceerder over situaties dachten. Ook hielp het in de dagelijkse lespraktijk bij het omgaan met de leerlingen in de klas.

Insert alt text here
Trainingsaanbod najaar 2020
2020-08-31T10:28:42+00:00 31 augustus, 2020|