Kun je kiezen voor Geluk?

[Inspiratie: leestijd plm.: 2 min.)

Mijn hele leven al ben ik geobsedeerd door Geluk. Mijn idee dat Geluk maakbaar is door bewustwording van hoe je naar je leven kijkt, werd onderzocht en is bewezen. De Gelukspsychologie wint aan terrein, ook in ontwikkelprogramma’s en trainingen. En dat is waardevol en leuk, want het brengt heel veel.. Geluk:)

Een levensles
Mijn 12 jarige zoon had recent een teleurstelling te verwerken en we hadden het over het leven en over diep ademhalen en doorgaan. Hij zei, “mam, ik ben het eens met alles wat je me tot nu hebt verteld, behalve een ding. Jij hebt  me gezegd dat ik ervoor kon kiezen om gelukkig te zijn, en ik moet je zeggen, dat is niet waar. Ik heb ervoor gekozen om gelukkig te zijn en het is me niet gelukt.” Ik moest lachen en zei, “Ik geef je een andere manier om erover te denken. In plaats van kiezen voor Geluk, vervang je het woord ‘gelukkig’ met de woorden ‘een atleet’. Dus als je zegt, ‘Ik kies ervoor om een succesvolle atleet te worden, wat betekent dat dan voor jou?”

Geluk heeft oefening nodig, je moet eraan werken.
Zijn antwoord was alles wat ik nodig had. Hij zei, “Dat is eenvoudig. Ik weet dat wanneer ik een atleet wil zijn, ik iedere dag moet letten op mijn eten, op tijd moet zijn voor de training en daar mijn best moet doen en me verdiepen in wat andere atleten doen om op hun best te presteren.”

Als je jezelf iets voorneemt in je leven, dan heb je commitment, oefening en opoffering nodig. Gewoon door te zeggen, “ik kies ervoor om gelukkig te zijn” zul je niet gelukkig worden. Geluk, daar moet je voor werken en dat werk zal worden beloond. Het lichtje ging branden bij mijn zoon. Hij zei, “Ik snap het. Ik kies ervoor om gelukkig te zijn en ik kies ervoor om daar vandaag nog aan te gaan werken.”

Om eerlijk te zijn vond bovenstaand verhaal niet plaats aan mijn ontbijttafel, maar aan die van iemand anders. En da’s niet erg, want het gaat natuurlijk om de boodschap. Geluk is haalbaar en cultiveerbaar. We weten dat je door dagelijks bewuste oefeningen te doen in het kader van dankbaar zijn, met gezonde en goede voeding, door beweging, meditatie en met positieve sociale interactie, je een gelukkiger mens wordt. Je kunt er vandaag mee beginnen en de resultaten direct ervaren.

Anno oktober 2020 | Bovenstaand blog schreef ik in 2015. Het maakt heel krachtig duidelijk dat je voor een belangrijk deel zelf de regie voert over je gevoelsleven, los van wat er in de wereld om je heen gebeurt. Meditatie kan hier goed bij helpen.

Bovendien staat of valt alles wat hierboven is gezegd door de balans tussen: 1) actie (‘geluk zoeken’ door iets te bedenken en in actie te komen in de juiste richting; ofwel op wilskracht dingen te doen) en 2) rust (door te luieren, gebed, contemplatie, vissen of meditatie, ofwel op geestkracht dingen doen).

In de veelheid van dingen die om onze aandacht vechten, gaan wij en ook onze kinderen, dikwijls voor doel- en actiegericht (lees ook pijnloos en snel) richting de prettige ervaring en het geluk. Het is een waardevolle uitdaging, om rust bewust te plannen en een plek te geven in je leven. Vaak vinden we dit hartstikke lastig; rust voelt regelmatig als onrust. Wat moet je er dan mee? Juist omdat het lastig is en je het toch doet, accepteer je impliciet dat het leven niet alleen maar leuk kan zijn.

Zo kies je voor een mindful leven dicht bij je eigen kern, voor balans en.. optimaal geluk.

2020-10-07T10:52:44+00:00 6 oktober, 2020|