Leestijd: 1 min. 30 seconden.

Het is twee voor twaalf.  Greta Thunberg kijkt ons verwachtingsvol aan met haar grote ogen. De gevestigde orde staart terug als een konijn in de koplampen van een auto en gaat verder waar ze was gebleven. “Maar waar waren jullie?” zullen onze kinderen ons straks terecht vragen. Grote problemen vragen om duurzame vernieuwing. Innovatie of transformatie is nodig, omdat het oude niet meer werkt. Maar dat is super spannend, omdat we geen van allen weten hoe dat eruit gaat zien, wat er nodig is. We weten dat we bereid moeten zijn op ons gezicht te gaan, moeten afwijken van de huidige norm, want inmiddels is het voor iedereen duidelijk dat die norm niet werkt. Sla de krant maar open.

Niemand heeft alle antwoorden in huis, maar ‘stil worden en de antwoorden laten ontstaan‘ in plaats van denken vanuit de geconditioneerde norm, lijkt ons een waardevolle om mee te beginnen. De vraag is nu.. hoe pas je dat in in het huidige onderwijs? Wij denken dat starten met mindfulness op school een goed begin is. Want met mindfulness leer je precies dát: iedere keer opnieuw bewust kijken. De gekleurde bril afzetten en kijken alsof je een marsmannetje bent dat voor het eerst voet zet op planet Earth. Hartstikke moeilijk, maar geconditioneerd kijken valt af te leren. Mindful en nieuwsgierig kijken als vaardigheid is aan te leren.

Mindfulschool | Een goed begin is het om mindfulness schoolbreed in te zetten. Sommige collega’s of ouders zullen de wenkbrauwen fronsen wat eigenlijk betekent dat je direct een mooi statement maakt: “Wij gaan het anders doen!” Meestal betekent ‘mindfulness schoolbreed’ een begin maken met een kleine groep en dan kijken of er vanzelf meer behoefte ontstaat.

Nieuwe tijden | Eind 2019 kreeg Covid voet aan grond in Wuhan en kort daarna in de rest van de wereld. Al onze live trainingen stopten. De geplande kennismakingsworkshops werden gecanceld. Het harde werken van de jaren daarvoor begon net vrucht af te werpen.. er ging tijdelijk een dikke streep doorheen. Tegenvallers.. Het mooie was dat we door deze heftige tijd volop konden (en kunnen) oefenen met wat moeilijk is in het leven. In 2020 hebben we ervaring opgedaan met het geven van webinars. Dat hadden we zonder Covid niet zo 1, 2, 3 gedaan en het was hartstikke waardevol om te doen. Van daaruit konden we nieuwe trainingen organiseren. Had iemand ooit gedacht dat mindfulness online trainingen zouden werken? Wij niet. Maar Covid maakte dat we het probeerden, het kon en kan dus gewoon. Hoewel een live training favoriet blijft, is deze ervaring belangrijke winst.

Nieuwe initiatieven 2021-2022 | Een andere tegenvaller: eind februari is mede-eigenaar en collega Cecile gestopt met haar werkzaamheden voor Mindfulonderwijs! We missen haar inbreng en onze samenwerking. Maar we droogden onze tranen en gaan door met nieuwe initiatieven. Zo hebben we sinds kort een verdiepingsprogramma; dit betekent dat je op woensdagavonden (in een flow van 5 x) kunt meedoen met een live meditatie; dat is nog eens goed voor jezelf zorgen, want blijven mediteren in je eentje terwijl je het al zo druk hebt is best lastig. Maar samen met andere oud-deelnemers is dat anders. Je kunt daarnaast mindful gecoacht worden; we helpen je op deze wijze jezelf te helpen met de on-the-job uitdagingen waarvan je niet direct weet hoe je ze mindful benadert. En we zijn inmiddels weer live aan het trainen, heel fijn, en sinds kort ook in het Engels. Dit en volgend schooljaar is er ook weer een aantal scholen dat verder bouwt aan een mindful school; groepen docenten worden getraind, ze beginnen met de basis en vervolgens de verdiepende training om daarna de lerarentraining aan te bieden aan de docenten die dit graag willen. Deze docenten gaan tot slot met de leerlingen aan de slag, gedurende de dag of specifieke mindfulness-les.

Wat gebeurt er concreet na een mindfulness training? |Het loopt lekkerder in de klas, de veerkracht wordt groter; hoe? Je leert docenten zichzelf te helpen als het moeilijk wordt. Het contact van de docent met leerlingen en collega’s wordt beter en schoolresultaten verbeteren zegt wetenschappelijk onderzoek. Er is meer rust bij de docent en dús meer rust in de klas. Dat is wat we vaak terughoren. Je kunt de omstandigheden niet veranderen, maar wel je reactie op de situaties, dat is de essentie van mindfulness. Een kleine greep uit de reacties van deelnemers van onze laatste trainingen.

Ik heb geleerd dat ik niet alles tegelijk hoef te doen en niet altijd aan hoef te staan.”

“Ik heb tijdens de cursus ervaren dat ik mij aan het einde van de dag veel beter voel als ik ademruimtes inbouw.”

Daarnaast magik milder zijn naar mijzelf en meer loslaten. Het hoeft niet altijd anders, het is vaak al goed zoals het is.”

“Ik laat dingen soms even voor wat het is; pak niet alles gelijk op en hoef niet overal direct de controle over te hebben.”

“Geleerd dat ik mag vertrouwen op mijzelf dat ik ter plekke weet wat ik kan doen. Ik kan zo ook opener staan voor de contacten met de kinderen.”

 

Mindfulness staat op de lijst met mogelijke interventies van het Nationaal Programma Onderwijs. https://www.nponderwijs.nl/po-en-vo/menukaart