Lerarenvariant Voortgezet Onderwijs

De inhoud van de module

De Mindfulnessopschool VO leergang leert docenten uit het voortgezet onderwijs kennis en vaardigheden die nodig zijn om mindfulness te verzorgen aan leerlingen uit het VO. Deze module geeft docenten een kapstok om Mindfulness in hun dagelijks onderwijsrooster op te nemen, met een minimale belasting voor de primaire onderwijstaken. Je leert methodisch en incidenteel werken.

De Mindfulnessopschool leergang is ontwikkeld door gedragsdeskundigen, onderwijskundigen en docenten uit het voortgezet onderwijs. Binnen het traject wordt de lessenreeks Mindfulnessopschool VO gebruikt.

Waarom Mindfulnessopschool binnen het Voortgezet Onderwijs?

Gedurende de puberteit zijn (net zoals tijdens ontwikkelingsfasen van kinderen) nog steeds ontwikkelingsprocessen actief. Mogelijke problemen voor jongeren bevinden zich mede op gebied van emotieregulatie, het remmen van impulsiviteit en onttrekking aan risicovolle situaties. Naast omgang met emoties, gedachten en (toets)stress, houden leerlingen zich bezig met thema’s als identiteit (‘wie ben ik?’ ‘Wat wil ik?’ ‘ Welke keuzes maak ik?’), religie, vriendschappen en de omgang met autoriteit.

Buiten de ontwikkelingsprocessen die tijdens de pubertijd in de hersenen plaats vinden, komen ook fysieke veranderingen tot stand. De ontwikkeling van lichaam en geest confronteert jongeren met het centrale thema ‘ identiteit’ , welke uiteindelijk een basis legt voor de manier waarop jongeren de volwassenheid intreden.

Gezien het feit dat jongeren zowel mentaal als fysiek nog volop in ontwikkeling zijn is het van fundamenteel belang dat leerlingen dit proces gezond kunnen doorlopen en dat het gehele zenuwstelsel zich gezond ontwikkelt.

Emotionele én cognitieve ontwikkeling

Dit Mindfulnessopschool curriculum helpt leerlingen om zich gezond te ontwikkelen. Zo kan met behulp van het programma (mede) gedacht worden aan positieve verbeteringen op gebied van:

Emotieregulatie (bijv. angst, woede, verdriet) en de omgang met (lastige) gedachten
Omgang met stress en stressvolle situaties (hoe ga ik om met toets- en examenstress?)
Het vinden van de eigen identiteit (Wie ben ik? Wat wil ik?)
Hoe ga ik om met leerlingen en volwassenen (zoals ouders en docenten) ?
Verbetering van (leer)functies binnen het cognitieve domein
Concentratie (tijdens leren)
Bekwaamheid in impulsregulatie (bijv. de omgang met prikkels) en omgang met bipolariteit

Praktisch inzetbaar en relevant

De module biedt wegens haar praktische opzet voldoende ruimte om Mindfulness op verschillende manieren in te zetten binnen de school. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan tijdens mentoruren. Verder zijn de oefeningen binnen dit traject ook geschikt om in andere vakken als onderdeel van de les te gebruiken. Het flexibele ontwerp maakt het mogelijk om het curriculum aan het begin, in het midden , aan het einde of zelfs los binnen het schooljaar in te zetten. Middels aanspreekbare thema’s voor jongeren als ‘social media’, ‘toetsspanning’ en ‘wie ben ik en wat wil ik?’ komen leerlingen op inspirerende wijze in aanraking met de kracht van Mindfulness.

Voorwaarden deelname

Om deel te nemen aan module 3 heb je de basistraining module 1  doorlopen, of, aantoonbaar gemaakt dat je een reguliere achtweeksebasistraining Mindfulness hebt gevolgd (waar, wanneer en bij welk instituut).

Voorwaarden afronding

Om de module Mindfulnessopschool PO succesvol af te ronden worden verschillende eisen gesteld:

Er geldt een 100% aanwezigheidsplicht (5 bijeenkomsten). Dit, om de hoogste kwaliteit te waarborgen.

Succesvolle afronding assessments. Dit houdt een video-assessment in. Daarnaast wordt van je gevraagd om een reflectieverslag te schrijven. Beide opdrachten dienen met minimaal een voldoende te worden afgetekend.Na succesvolle afronding van deze module ontvangen deelnemers een certificaat.Deze module is geaccrediteerd door Registerleraar en kan worden opgevoerd als officiele professionalisering (95 uur).

 

AANMELDEN

Meer informatie

Bijeenkomsten: 5 bijeenkomsten van 6 uur
Locatie: Nieuwegein
Studiebelasting: 95 uur
Start module: maart 2018
Kosten module: € 599,-- (btw vrij)
Data: 

22 sept, 6 okt, 3 nov, 17 nov en 1 december (nog enkele plekken vrij) of

8 en 15 december, 12 januari, 2 februari en 2 maart

Voor exactere data en locaties, klik op ‘aanmelden’. Aanmelden is vrijblijvend en kan tot 2 weken van tevoren worden geannuleerd.

Informatie over aanmelden en vergoedingen