Verdiepingsmodule 2

Bewuster voor de klas

Waarom een verdiepingsmodule?
Er zijn wel eens van die dagen, dat je lesgeeft en er toch niet bij bent. Je staat voor de groep en alles overkomt je. Je vergeet dat je opmerkzaam kunt zijn. De automatische piloot zit aan het stuur. Wanneer de weken zich opbouwen met frustratie en stress en je collega’s of leerlingen vooral irritatie of boosheid bij je triggeren, is het bijzonder ondersteunend om te weten hoe je deze situaties mindful kunt beantwoorden. Zo kun je ervaren dat je de emotionele bagage van anderen niet persoonlijk hoeft te nemen. Intuïtief aanvoelen wanneer je je zorgen dient te maken en wanneer niet, is een uitdrukking van emotionele intelligentie. Dit is allemaal mogelijk wanneer we echt Mindful zijn.

Milder en vriendelijker naar jezelf

de verdiepingsmodule is voor elke leerkracht In de verdiepingsmodule 2 leer je wat je bronnen van ineffectieve gewoonten zijn en hoe je hiermee vanuit opmerkzaamheid omgaat. Door bewuster te zijn van je eigen kwaliteiten en aardig te zijn voor jezelf wanneer dingen anders lopen dan gehoopt of gepland, verandert je basishouding. In plaats van jezelf voortdurend af te vragen of je het wel goed doet, en boos te worden als het niet lukt, leer je rustmomenten in te lassen en stilte in je lesprogramma te gebruiken. Je ontwikkelt mildheid en zelfcompassie.

Meer veerkracht en autonomie

Deze verdiepingsmodule helpt je veerkracht te vergroten. Je leert jezelf beter kennen en concentreert je vooral op de vele dingen, die je goed kunt doen, die binnen jouw macht liggen. Je focust op de dingen die je morgen al zelf ànders kunt doen. Hoe je dat doet, daar ben je in deze trainingen mee bezig. Ook na het afronden van deze verdiepingsmodule kun je doorstromen naar module 3 (de lerarenvariant). Net als voor module 1 geldt ook voor module 2 dat je thuis oefent om het geleerde te automatiseren.

Ervaringen

“Ik ben beter opgewassen tegen emotionele ups en downs en kan makkelijker mijn werkzaamheden loslaten. Ik kan beter relativeren en zaken meer in perspectief zetten.”

“Ik ervaar meer rust in gesprekken. Ik kan beter luisteren naar collega’s. Daarnaast ervaar ik veel minder strijd met leerlingen en beren op de weg verdwijnen als sneeuw voor de zon.”

MELD JE VANDAAG NOG AAN

 

Lees ook eens