Verdiepende training

Verdiepende training 2019-10-09T10:03:37+00:00

Verdiepende training

Wanneer de weken zich opbouwen met frustratie en stress en je collega’s of leerlingen vooral irritatie of boosheid bij je triggeren, is het bijzonder ondersteunend om te weten hoe je deze situaties mindful kunt beantwoorden. Zo kun je ervaren dat je de emotionele bagage van anderen niet persoonlijk hoeft te nemen. Intuïtief aanvoelen wanneer je je zorgen dient te maken en wanneer niet, is een uitdrukking van emotionele intelligentie. Dit is allemaal mogelijk wanneer we echt mindful zijn.

Wat wordt er aangepakt
In de verdiepingsmodule 2 leer je wat je bronnen van ineffectieve gewoontes zijn en hoe je hiermee vanuit opmerkzaamheid omgaat. Door bewust aardig te zijn voor jezelf wanneer dingen anders lopen dan gehoopt of gepland, verandert je basishouding. In plaats van jezelf voortdurend af te vragen of je het wel goed doet en boos te worden als het niet lukt, leer je rustmomenten in te lassen en stilte in je lesprogramma te gebruiken. Je ontwikkelt een mildere en aardiger houding  voor jezelf, en voor de ander.

Inhoudelijke onderwerpen van de training
Deze verdiepende module helpt je veerkracht te vergroten. Je leert jezelf beter kennen en concentreert je vooral op de vele dingen, die je goed kunt doen, die binnen jouw macht liggen. Verdere bewustwording en concreet ervaren hoe je praktische zaken ‘morgen’ meer mindful kunt aanpakken, daar ben je in deze trainingen mee bezig.

  • Welk automatisch gedrag is nog een aandachtspunt, wat betekent het voor je dagelijkse leven/werk
  • Werking van het jaag-, gevaar- en zorgsysteem en het zenuwstelsel
  • Vergroten gevoel van autonomie, mildheid en zelfcompassie
  • Mindful communiceren
  • Verder ontwikkelen van het bewust’zijn’, ofwel ‘belichamen’ mindfulness

Informatie

Kosten
De kosten van deze training zijn € 449,– per deelnemer.
Dit valt te declareren bij jouw organisatie/school.

Tijd
De verdiepende module bestaat uit 5 trainingssessies van 2 uur per sessie.

Huiswerk
Huiswerk bestaat uit verschillende oefeningen en het na afloop van iedere bijeenkomst invullen van een reflectieverslag. De studiebelasting is plusminus een half uur per dag. Een reader wordt bij aanvang van de training verstrekt.

Waar

Amsterdam – Nijmegen – Eindhoven – Rotterdam – Tilburg – Utrecht – Venlo

Mocht jouw regio er niet bij staan willen we graag kijken wat we voor je kunnen regelen.

Wanneer

Maandag/ Dinsdag / Woensdag / Donderdagavond

Data per lokatie

Trainingen 2019 – PDF module 2 najaar 2019

Ervaringen

Ik merk dat ik rustiger ben in de klas. ik neem meer de tijd, ook naar collega’s toe. Ik ben vaker duidelijk in mijn communicatie naar de kinderen en effectiever daardoor. Het hoeft niet allemaal, wat ik ooit wel wilde. Ik neem tijd voor het observeren van de kinderen, tijd om echt te zien wat er gebeurt, dan kan ik veel makkelijker inspelen op alles.

Els, Deelneemster Module 1

In de klas zie ik meer het kind met een open blik. Ik kijk beter en zie meer. De oefeningen worden door de meeste kinderen als fijn ervaren.

Afra, Deelneemster Module 3

Nu naar 5 weken kijk ik terug op een positieve ervaring. Ik heb geoefend met afstand te nemen van situaties. Dit door te bekijken waar ik wel en niet iets mee moet. Of dat ik er vandaag niks mee wil doe, maar hiermee morgen aan de slag ga. Zelf keuzes maken, omdat ik mezelf daar prettig bij voel.

Kristel, Deelneemster Module 1

Ik ben mij bewust geworden dat ik eigenlijk bijna altijd stress ervaar tijdens mijn werk.  Mindfulness is een mooie manier om anders met stress om te gaan en anders in het leven te staan. Tijdens deze vijf bijeenkomsten heb ik o.a. geleerd om bewust een adempauze in te lassen en door dit te doen is het, na vijf weken oefenen,  een onderdeel van mijn leven geworden.

Anglia, Deelneemster Module 1

Vraag & Antwoord

“Wij willen als team op school aan de slag met Mindfulness, wat zijn de mogelijkheden?” 2019-03-20T14:01:00+00:00

Voor teams verzorgen wij incompany trainingen op maat. Door mindfulness samen met het team op te pakken ontstaat er een teamtraining. Het filmpje hieronder van een directeur geeft hiervan de meerwaarde aan.

 

“Wat is de meerwaarde voor leerkrachten?” 2019-03-20T13:59:57+00:00

Er wordt veel gevraagd van een leraar, soms te veel. Als het water aan hun lippen komt, kunnen leraren terugvallen in hun automatische emoties en patronen die vaak niet goed zijn voor de onderwijsgevende zelf en voor de leerlingen. Juist in het onderwijs is bewust zijn van eigen automatische emoties en patronen, en deze goed kunnen reguleren, essentieel om goed en gezond te kunnen functioneren.

“Is de training voor de leraar of leerling?” 2019-03-20T13:59:30+00:00

Leerkrachten zijn bereid om inspanningen te leveren die een positief effect op het welzijn en welbevinden van hun leerlingen hebben. Wel vragen zij de nodige garanties dat deze inspanningen tot positieve resultaten leiden bij de kinderen en jongeren. Studies tonen aan dat mindfulness tot gunstige effecten bij leerlingen kan leiden. Toch willen we beklemtonen dat het begint bij de leerkracht. Wanneer leerkrachten zelf de positieve effecten van mindfulness ervaren (stress kunnen reduceren, positiever kunnen omgaan met moeilijke situaties, toenemende empathie opmerken), dan kunnen zij vanuit hun eigen ervaringen leerlingen begeleiden in het beoefenen van mindfulness.

Module 1 en 2 van Mindfulonderwijs starten bij de leraar. Bij module 3 wordt er specifiek ingegaan op mindfulonderwijs voor de leerling.

“Zijn de trainingen “zweverig”?” 2019-03-20T13:58:56+00:00

Een zweverig gevoel krijg je door je mentaal uit de werkelijkheid terug te trekken. Hoe begrijpelijk het soms ook is om te willen ontsnappen aan de werkelijkheid, in mindfulness maken we precies de omgekeerde beweging: we gaan de werkelijkheid aan.

Mindfulness is aandachtig zijn voor wat er in het hier en nu gebeurt op een aanvaardende en niet-veroordelende manier. Concreet: “stilstaan bij wat er in je en rond je gebeurt zonder dat je er van alles begint bij te denken.”

“Zijn jullie trainingen ook geschikt voor mbo’s of hbo’s?” 2019-03-20T13:55:19+00:00

Onze open inschrijving trainingen zijn nu nog gericht op onderwijzend personeel uit primair en voortgezet onderwijs. Zeker voor module 3 geldt dat specifiek. Wel denken we dat docenten uit de andere typen onderwijs veel aan onze module 1 en 2 trainingen kunnen hebben, omdat ze met vergelijkbare thema’s te maken hebben. Een van onze trainers is momenteel bezig om onze trainingsmodules te herschrijven voor het HBO.

Tot slot trainen we op dit moment (midden 2018) bij meerdere ROC’s met zogenaamde incompany trajecten. Mocht jouw school ook interesse hebben, dan komen we graag langs om te zien of we de expertise hebben voor een training op maat.

“Is dit soort trainingen ook voorradig voor onderwijsondersteunend personeel? Ik zie namelijk alleen maar dingen voor onderwijzend personeel langskomen.” 2019-03-20T13:54:50+00:00

Onze trainingen zijn ook prima geschikt als je ondersteunend werkzaam bent in het onderwijs.

“Ik wil graag module 3 volgen, de lerarenopleiding. Moet ik daarvoor eerst module 1 en 2 afronden?” 2019-04-08T12:46:03+00:00

Het van te voren volgen van module 2 is geen must! Wel moet je vantevoren de module 1, òf de 8 weekse (algemene) basistraining hebben gevolgd en kunnen aangeven bij wie en wanneer dat is geweest.

De reden hiervoor is dat wij mentale hygiëne / Mindfulness niet zien als een verzameling oefeningen die je je eigen maakt. Om Mindfulness ‘mindful’ te kunnen doceren, is het het belangrijk de materie te belichamen. Dat wil zeggen dat je leert fysiek af te schakelen van ‘doen’ naar ‘zijn’ en dat overbrengt op de kinderen. Je bent dan geloofwaardig en kunt het op ieder gewenst moment in de les gebruiken; dat gebeurt vaak als vanzelf. Het komt dan niet over als een los onderdeel.

Workshop

Mindful in het onderwijs