vraag en antwoord

Remove the row

Column: 1

Klik op de vraag voor het antwoord

“Ik wil graag module 3 volgen, de lerarenopleiding. Moet ik daarvoor eerst module 1 en 2 afronden?”

 

Nee, dat is niet nodig. Maar de ervaring leert dat het van grote toegevoegde waarde is als onderwijspersoneel module 1 en 2 voorafgaand aan module 3 volgt, omdat het veel onderwijs-gerelateerde inzichten verschaft die goed van pas komen tijdens het daadwerkelijk mindful werken met kinderen in de klas. Je legt zo een mooie basis. Daarnaast past het binnen de mindfulness-gedachte om de vaardigheden in een rustig tempo meer en meer eigen te maken.

Bovendien zijn module 1 en 2 een groot cadeau voor jezelf; eerst zorg je goed voor jezelf en daarna pas je het toe bij de kinderen. Maar om concreet antwoord te geven: het van te voren volgen van module 1 en 2 is geen must op het moment dat je de 8 weekse (algemene) basistraining hebt gevolgd en kunt aangeven bij wie en wanneer dat is geweest. Heb je andere meditatie-ervaring, dan overleggen we samen in welke mate je de materie belichaamt.

“Is dit soort trainingen ook voorradig voor onderwijsondersteunend personeel? Ik zie namelijk alleen maar dingen voor onderwijzend personeel langskomen.”

 

Onze trainingen zijn ook prima geschikt als je ondersteunend werkzaam bent in het onderwijs.

“Zijn jullie trainingen ook geschikt voor mbo’s of hbo’s?”

 

Onze open inschrijving trainingen zijn nu nog gericht op onderwijzend personeel uit primair en voortgezet onderwijs. Zeker voor module 3 geldt dat specifiek. Wel denken we dat docenten uit de andere typen onderwijs veel aan onze module 1 en 2 trainingen kunnen hebben, omdat ze met vergelijkbare thema’s te maken hebben. Een van onze trainers is momenteel bezig om onze trainingsmodules te herschrijven voor het HBO.
Tot slot trainen we op dit moment (midden 2018) bij meerdere ROC’s met zogenaamde incompany trajecten. Mocht jouw school ook interesse hebben, dan komen we graag langs om te zien of we de expertise hebben voor een training op maat.

 

“Zijn de trainingen “zweverig”?”

 

Een zweverig gevoel krijg je door je mentaal uit de werkelijkheid terug te trekken. Hoe begrijpelijk het soms ook is om te willen ontsnappen aan de werkelijkheid, in mindfulness maken we precies de omgekeerde beweging: we gaan de werkelijkheid aan.
Mindfulness is aandachtig zijn voor wat er in het hier en nu gebeurt op een aanvaardende en niet-veroordelende manier. Concreet: stilstaan bij wat er in je en rond je gebeurt zonder dat je er van alles begint bij te denken.”

“Is de training voor de leraar of leerling?”

 

Leerkrachten zijn bereid om inspanningen te leveren die een positief effect op het welzijn en welbevinden van hun leerlingen hebben. Wel vragen zij de nodige garanties dat deze inspanningen tot positieve resultaten leiden bij de kinderen en jongeren. Studies tonen aan dat mindfulness tot gunstige effecten bij leerlingen kan leiden. Toch willen we beklemtonen dat het begint bij de leerkracht. Wanneer leerkrachten zelf de positieve effecten van mindfulness ervaren (stress kunnen reduceren, positiever kunnen omgaan met moeilijke situaties, toenemende empathie opmerken), dan kunnen zij vanuit hun eigen ervaringen leerlingen begeleiden in het beoefenen van mindfulness.

Module 1 en 2 van Mindfulonderwijs starten bij de leraar. Bij module 3 wordt er specifiek ingegaan op mindfulonderwijs voor de leerling.

“Wat is de meerwaarde voor leerkrachten?”

 

Er wordt veel gevraagd van een leraar, soms te veel. Als het water aan hun lippen komt, kunnen leraren terugvallen in hun automatische emoties en patronen die vaak niet goed zijn voor de onderwijsgevende zelf en voor de leerlingen. Juist in het onderwijs is bewust zijn van eigen automatische emoties en patronen, en deze goed kunnen reguleren, essentieel om goed en gezond te kunnen functioneren.

“Wij willen als team op school aan de slag met Mindfulness, wat zijn de mogelijkheden?”

Voor teams verzorgen wij incompany trainingen op maat. Door mindfulness samen met het team op te pakken ontstaat er een teamtraining. Het filmpje hieronder van een directeur geeft hiervan de meerwaarde aan.

Column: 2

 

 

Student Login



Wachtwoord vergeten?